Meervoudige intelligentie

Elk kind is verschillend en leert op een eigen manier. Ieder kind heeft een talent. De één leert door te doen, de ander door te kijken, weer een ander leert door te lezen of na te denken.

Zo zijn er acht verschillende intelligenties beschreven door Howard Gardner. Dit wordt ook wel meervoudige intelligentie (MI) genoemd.
Omdat de zaakvakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur in groep 1 tot en met 8 in thema’s worden aangeboden, noemen wij het thematisch werken.

Hiervoor gebruiken wij de didactiek en het materiaal van de methode VierKeerWijzer, die gebaseerd is op MI.
Tijdens de zaakvakken leren de kinderen naast de leerstof ook om onderzoekend te leren en creatief te denken. Verder worden kinderen gestimuleerd oplossingsgerichte keuzes te maken en hun talenten te ontdekken. Zo ontwikkelen zij meer zelfkennis en daarbij ook meer zelfvertrouwen. Daarnaast stimuleren de leerkrachten de kinderen om buiten hun comfortzone te gaan leren en werken, zodat zij hun grenzen leren verleggen.